یکی از شبهاتی که اخیراً برخی از وهابیها آن را
با مانور فراوان و سر و صدای زیاد مطرح کردهاند این شبهه بوده است که منازل
مسکونی مردم مدینه و مکه در صدر اسلام به شکل ساختمانها و منازل مسکونی دوران ما
نبوده است که افزون بر دیوارهای نسبتا بلند دارای بخش ورودی با درهای محکم وقفلهای
متنوع باشد؛ بلکه برای پوشاندن و محفوظ نگه داشتن درون منزل از دید اغیار، تنها از
پرده، حصیر و... استفاده میکردند. در روایتی علی رضی الله عنه تصریح میکند که
خانههای ما اهل بیت در نداشته است. وَنَحْنُ أَهْلُ بَیْتِ مُحَمَّدٍ (ص) لا
سُقُوفَ لِبُیُوتِنَا وَ لا أَبْوَابَ وَ لا سُتُورَ؛ خانههای ما اهل بیت، نه سقف
دارد و نه در. این روایت را بسیاری از کتابهای شیعه نقل کردهاند از جمله:
الخصال، شیخ الصدوق، ص ۳۶۴ _ ۳۸۲ و شرح الأخبار،
قاضی النعمان المغربی، ج ۱ ص ۳۴۵ – ۳۶۲ و الاختصاص، شیخ المفید، ص ۱۶۳ ۱۸۰ و بحار
الأنوار، علامة المجلسی، ج ۳۸ ص ۱۶۷ و ۱۸۶ و....
بنابراین، چگونه ممکن است که فاطمه زهرا سلام الله
علیها بین در و دیوار قرار گرفته باشد؟ و یا چگونه ممکن است که این در آتش گرفته
باشد؟
نقد و بررسی:
اما با بررسی روایات موجود در کتابهای شیعه و سنی
این نتیجه به دست میآید، که در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله خانههای مدینه
دارای درهای چوبی بوده است. موارد بسیاری میتوان به عنوان شاهد نقل کرد که ما به
چند نمونه اشاره میکنیم. شما خواننده محترم برای اطلاع بیشتر به کتاب مأساة الزهراء
علیها السلام، و خلفیات مأساة الزهراء، نوشته سید جعفر مرتضی مراجعه فرمایید.
ما ابتدا پاسخ علامه سید جعفر مرتضی را در پاسخ
این شبهه نقل و سپس به پاسخ تفصیلی آن خواهیم پرداخت:
پاسخ علامه سید جعفر مرتضی:
علامه سید جعفر مرتضی در پاسخ این روایت میگوید:
فأمیر المؤمنین إذن یصف حالة الفقر المدقع الذی
کان یعانی منه أهل البیت ( علیهم السلام )، ویذکر إیثار رسول الله ( صلی الله علیه
وآله وسلم ) حتی أهل النعم والأموال بما یتوفر لدیه منها، مع ملاحظة: أن أبواب أهل
البیت ( علیهم السلام ) بیوتهم کانت من جرید النخل الذی هو أصل السعفة بعد جرد
الخوص عنها، أما غیرهم ( علیهم السلام ) فکان لبیوتهم ستائر، وکانت أبوابها من غیر
جرید النخل أیضا، ومنها الأخشاب لا مجرد ستائر ومسوح کما یدعون.
علی علیه السلام از فقر ناراحت کنندهای که خاندان
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم با آن دست و پنجه نرم میکردند سخن میگوید و از
بذل و بخشش رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از اموال و نعمتهای که نزدش جمع شده
بود یاد میکند، با این که دَرِ خانههای اهل بیت از چوب خرما؛ پس از پاک کردن از
شاخ و برگش بود؛ ولی دیگران دَرِ خانههایشان از غیر چوب خرما بود و افزون برآن بر
درهایشان پرده نیز آویزان کرده بودند.
العاملی، السید جعفر مرتضی (معاصر)، مأساة الزهراء
علیها السلام شبهات وردود، ج ۲ ص ۲۳۲، ناشر: دار السیرة بیروت - لبنان، الطبعة:
الثانیة، ۱۴۱۸هـ ـ ۱۹۹۷ م
باز کردن درب خانه با کلید، چه معنایی دارد؟
خداوند در قرآن کریم به صحابه و دیگر مسلمانان
اجازه میدهد که از خانههایی که کلید آن در اختیار آنان هست ، غذا بخورند . بیتردید
خانهای که در چوبی و یا آهنی نداشته باشد، داشتن کلید برای آن بیمعنا خواهد بود:
لَیْسَ عَلَی الْأَعْمی حَرَجٌ وَلا عَلَی
الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلا عَلَی الْمَریضِ حَرَجٌ وَلا عَلی أَنْفُسِکُمْ أَنْ
تَأْکُلُوا مِنْ بُیُوتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ آبائِکُمْ ... أَوْ ما مَلَکْتُمْ
مَفاتِحَهُ أَوْ صَدیقِکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْکُلُوا جَمیعاً
أَوْ أَشْتاتاً. (النور / ۶۱ .)
بر نابینا و افراد لنگ و بیمار گناهی نیست (که با
شما هم غذا شوند)، و بر شما نیز گناهی نیست که از خانههای خودتان [بدون اجازه
خاصّی] غذا بخورید و همچنین خانههای پدرانتان ... یا خانهای که کلیدش در اختیار
شماست، یا خانههای دوستانتان، بر شما گناهی نیست که به طور دستهجمعی یا جداگانه
غذا بخورید .
در حدیث ذیل نیز با صراحت سخن از باز کردن دَرِ
اتاق به وسیله کلید است و این نشان میدهد که ورودیهای منازل واتاقها محصور و
محفوظ بوده است.
حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحِیمِ بْنُ مُطَرِّفٍ
الرُّؤَاسِیُّ حَدَّثَنَا عِیسَی عَنْ إِسْمَاعِیلَ عَنْ قَیْسٍ عَنْ دُکَیْنِ
بْنِ سَعِیدٍ الْمُزَنِیِّ قَالَ أَتَیْنَا النَّبِیَّ،صلی الله علیه وسلم،
فَسَأَلْنَاهُ الطَّعَامَ فَقَالَ « یَا عُمَرُ اذْهَبْ فَأَعْطِهِمْ ».
فَارْتَقَی بِنَا إِلَی عِلِّیَّةٍ فَأَخَذَ الْمِفْتَاحَ مِنْ حُجْزَتِهِ
فَفَتَحَ.
از دُکَین بن سعید مزنی نقل شده است که گفت: خدمت
پیامبر رفتیم و تقاضای غذا کردیم، به عمر فرمود: برو و به آنان غذا بده. عمر ما را
به اتاق بالا برد، سپس کلید را از کمربندش بیرون آورد و در را باز کرد.
السجستانی الأزدی، سلیمان بن الأشعث أبو داود
(متوفای۲۷۵هـ)، سنن أبی داود، ج ۲ ص ۵۲۷، ح ۵۲۴۰، تحقیق: محمد محیی الدین عبد
الحمید، ناشر: دار الفکر.
البانی در صحیح و ضعیف سنن ابوداوود، شماره ۵۲۳۸
آن را تصحیح کرده است.
پیامبر دستور داد، شبها دَرِ منازل را ببندند:
مسلم نیشابوری در صحیحش مینویسد:
۱۰. قَالَ أَبُو حُمَیْدٍ إِنَّمَا أُمِرَ
بِالأَسْقِیَةِ أَنْ تُوکَأَ لَیْلاً وَبِالأَبْوَابِ أَنْ تُغْلَقَ لَیْلاً.
ابو حمید میگوید: پیامبر به ما امر کرد که شبها
ظروف آب را در گوشهای قرار دهیم و نیز دستور داد که شبهنگام درها را ببندیم.
النیسابوری، مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری
(متوفای۲۶۱هـ)، صحیح مسلم، ج ۳، ص ۱۵۹۳، ح۲۰۱۰، کتاب الأشربة (والاطعمة)، باب فِی
شُرْبِ النَّبِیذِ وَتَخْمِیرِ الإِنَاءِ، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار
إحیاء التراث العربی - بیروت.