استاد محمودی:
قیام پانزدهم خرداد قیامی برای اسلام بود که اسطوره نظام ستمشاهی را شکست و افسانه ها و افسون ها را باطل کرد و راه قیام را برای نسل های آینده باز کرد.
استاد عبدالرضا محمودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: قیام پانزده خرداد در تاریخ معاصر ایران یک حادثه بسیار مهم و سرنوشت ساز بود که البته این حادثه مقدماتی داشت که باعث شکل گیری این حادثه سرنوشت ساز شد در واقع اگر بخواهیم رد پای قدم های اولیه این حادثه را در تاریخ پیدا کنیم باید به فراز و فرودهای استقلال طلبی و قانون خواهی نهضت مشروطه برگردیم.
وی افزود: بعد از پایان دهه ۱۳۳۰ دوباره حرکت های انقلابی در ایران شکل گرفت و نیروهای مذهبی و انقلابی تحت رهبری حضرت امام قرار گرفتند که در مرکز حرکت قرار داشتند اوج این حرکت ها در سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ اتفاق افتاد و نقطه آغاز این تحول تدوین لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی به واسطه دولت بود که یکی از مصوباتی که آن لایحه داشت این بود که انتخاب شوندگان در مجلس شرط مسلمان بودنشان حذف شد و قسم به قرآن نیز تبدیل به سوگند به کتاب آسمانی شد این مصوبات و تغییرات باعث شد که حضرت امام و تعداد زیادی از روحانیون در مقابل این لایحه بایستند و شاه مجبور شود که این لایحه را پس بگیرد در واقع غرض این لایحه رسمیت بخشیدن به سایر فرق و مذاهب و خصوصا فرقه بهائیت بود.
این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: مساله دیگر مخالفت با برگزاری رفراندوم انقلاب سفید بود که امام مقابل این طرح ایستاد مخالفت در برابر این مسائل باعث شد که حضرت امام با پشتوانه حمایت بخش عظیمی از روحانیت در مقابل شاه بایستند که مرکز این تحول و تغییرات و مقابله هم مدرسه علمیه فیضیه بود که آنجا محل تدریس امام و تجمع طلاب بود و ساواک چاره ای ندید جز این که طلاب مدرسه فیضیه را مورد ضرب و شتم قرار دهد و این درگیری ها ادامه پیدا کرد تا سال ۴۲ و منجر به قیام ۱۵ خرداد شد.
وی اضافه کرد: حضرت امام در صحیفه نورشان در مورد قیام ۱۵ خرداد جملات متعددی دارند که مشخص می کند که این حرکت حرکت مهمی بوده است در واقع به واسطه همین مخالفت ها و مقاومت ها بود که صبح روز ۱۵ خرداد حضرت امام دستگیر می شوند و به تهران منتقل می شوند و مردم در اعتراض به این حرکت در شهرهای مختلف تظاهرات و اعتراض می کنند در واقع قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ علی رغم سرکوب ظاهری مردم و طلاب تاثیرات بسیار عمده ای در تاریخ و در شکل گیری نهضت داشته است و با این قیام بوده است که انجمن های اسلامی در دانشگاه ها و در بازار و در جاهای دیگر به وجود آمده است و مدارس دین و دانش در شهرهای مختلف و مدارس رفاه و علوی در تهران توسط مسلمانان انقلابی ایجاد شده است و رهبری حرکت های مخالف رژیم شاه به نیروهای مذهبی منتقل شد که در نهایت همه این حرکت ها منجر به شکل گیری نهضت شد.
استاد محمودی اظهار داشت: حضرت امام در صحیفه نور تعبیرات جالبی دارند می فرمایند: «قیام پانزده خرداد قیامی برای اسلام بود که اسطوره نظام ستمشاهی را شکست و افسانه ها و افسون ها را باطل کرد و راه قیام را برای نسل های آینده باز کرد.» صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۱۶۵ ایشان مطلب دیگری هم دارند که می فرمایند: «این واقعه ننگ بزرگی برای هیأت حاکمه بود و تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد.» صحیفه نور جلد یک صفحه ۱۸۳
وی اضافه کرد: چهارده خرداد یک حادثه بسیار تلخ برای مردم ایران و حتی مسلمان های آزادی خواهی است که در سراسر عالم چشمشان به انقلاب ایران و نهضت حضرت امام بوده است در چهارده خرداد ۱۳۶۸ این نهضت نوپا و این انقلاب اسلامی بنیانگذار خودش را از دست داد اما پس از سال ها از رحلت حضرت امام هیچ وقت آرمان ها و ارزش های امام در این انقلاب خاموش نشد و ملت با دل و جان راه امامشان را ادامه دادند و آرمان ها و اندیشه های امام روز به روز شعله های عشق به امام و آرمان های امام را در دل های ملتهب این ملت بر افروخته است و هرگز این آتش سرد نمی شود نمونه این مطلب را در سال های متعدد و در سالگرد چهارده خرداد دیده ایم که از سراسر این مملکت گرد مقبره امام جمع می شوند و مقام معظم رهبری برای این خیل عظیم سخنرانی می کنند.
این استاد حوزه علمیه قم در انتهای سخنانش بیان داشت: به هر حال اشک های شوقی که مردم در سال ۵۷ در ورود امام به کشور ریختند در چهارده خرداد ۶۸ تبدیل به اشک فراق شد و میلیون ها عاشق و زائر پیکر مطهر امام را تشییع کردند و به خاک سپردند. ان شاء الله با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و با فرمایشات و رهنمودها و رهگشایی هایی که در این سال ها داشتند و از این بعد خواهند داشت مردم آن خلا وجودی امام را احساس نمی کنند و راه و اندیشه امام به دست خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری ادامه پیدا خواهد کرد./۲