فضیلت شب قدر
فضایل شب قدر
عظمت و فضیلت این شب را بر سایر شبها از این امور میتوان به دست آورد:
1. آمرزش گناهان: پیامبر خدا ص در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود.»14
2. قلب رمضان: امام صادق علیهالسلام فرمودند: «از کتاب خدا استفاده میشود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است».15
3. بهتر از هزار ماه: در فرهنگ غنی اسلام، همه چیز را با معیارهای الهی میسنجند و بر همین اساس قرآن در مورد شب قدر میفرماید: «لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر» در دعای 44 صحیفه سجادیه نیز میخوانیم: «(عبادت و بندگی در) شبی از شبهای آن، آن را برابر با (عبادت در) شبهای هزار ماه قرار داد (چون خیرات و برکات و سودهای دینی و دنیوی در آن است) و آن را شب قدر نامید».
4. نزول قرآن: طبق روآیات، مجموع قرآن در شب قدر نازل شده است.16 این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی ص به صورت الفاظ نازل شده است.
5. نزول ملائکه: نزول ملائکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر علیهالسلام فرمودند: «عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»17
6. عرضه اعمال بر حجت خدا: بنا بر روآیات و ظاهر آیت سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا ص نیست و فرشتگان در شب قدر مقدّرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» میآورند و بر او عرضه میکنند.18 این واقعیت از روز نخستین وجود داشته است و تا قیامت هم ادامه خواهد یافت. از سویی نیز بنابر روآیات زمین از نخستین روز خلقت تا آخر فنای دنیا بیحجّت نخواهد بود19 چنانکه امام علی علیهالسلام فرمودند: «شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال (و تقدیرها و سرنوشتها) فرو فرستاده میشود. پس از درگذشت پیامبر ص نیز این شب صاحبانی دارد».20 حجت خدا در زمین در زمان حاضر وجود مقدّس و مبارک حضرت مهدی عج است و اوست که حجت خدا و وصی اوصیا و خلیفه رسول خدا ص و معصوم از هر گناه و پلیدی است و لذا صاحب شب قدر است.
فرصت را غنیمت شمریم
شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستوشوی آینه دل. آن شب بهترین فرصت است تا خوبیها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین، و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم. در شب قدر که شبزندهداری میکنیم، خداوند نام ما را در گروه نیکبختان ثبت میکند و آتش جهنم را بر ما حرام میسازد. ایا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک شویم؟ دعاهای شبهای رمضان مجموعه ای است بصیرتبخش که با تکرار تلاوت آنها به صورت هدفهایی برای ما در میاید. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدفهای مطرح شده در دعاها گام برداریم.
الهم صل علی محمد و آل محمد
پیامبر (ص) می فرمایند: ساکنین زمین و آسمان او (مهدی (ع)) را دوست دارند و آسمان باران خود را می باراند و زمین گیاهان خود را می رویاند و چیزی در خود نگه نمی دارد... . زندگان آرزو می کنند کاش مردگانشان بودند . این آرزو بخاطر خوبی هایی است که خداوند در آن عصر به مردم زمین می نماید . (معجم احادیث الا مام المهدی ج/ص84)
امیر مومنان علی(ع) فرمودند:آگاه باشید آن روز (ظهور حضرت مهدی)روز شادی فرزاندان علی و شیعیان اوست.(کتاب الغیبه نعمانی ص 144)
امام حسین(ع)فرمودند:سرانجام در عصر ظهور هیچ فرد نابینا و زمین گیر و مبتلا باقی نمی ماند مگر آنکه خداوند به وسیله ما اهل بیت بلا را از او برطرف می نماید.(بهار الانوار 52 ص 62
اما تشکیل این حکومت زیبا بستگی به خواست مسلمانان دارد
امام صادق (ع) فرمودند: خداوند به ابراهیم وحی فرستاد برایش فرزندی متولد خواهد شد . آن جناب این خبر را به ساره داد.ساره گفت: آیا من فرزندی خواهم زایید در حالی که پیر زنم ؟پس خداوند به ابراهیم وحی فرستاد که او (ساره) خواهد زایید و فرزندانش (بنی اسرائیل) چهار صد سال عذاب خواهند شد بخاطر این که سخن مرا رد کردند(و در کار خدا شک نمودند) وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طول کشید،به در گاه خداوند چهل روز گریه و ناله کردند؛ پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند،و از صد و هفتاد سال صرف نظر کرد.
آنگاه امام صادق (ع) فرمودند: شما نیز اگر این کار را بکنید (چهل روز گریه و ناله و دعا به درگاه خداوند داشته باشید ) خدای متعال قطعا فرج ما را برساند؛ولی اگر چنین نباشید این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید. (تفسیر عیاشی ج2ص 154)