پاسخی متقن به سوالی مشهور ویژه شهادت حضرت زهرا(س)
بسمه تعالی
مقـدمه
تاریخ اسلام حوادث بسیار تلخ و ناگواری به خود دیده است که مطالعه و بررسی آنها علاوه بر عبرتآموزی، انسانها را با بسیاری از حقائق مسلم تاریخ صدر اسلام آشنا خواهد ساخت.
یکی از حوادث بسیار تلخ و ناگوار جریان سقیفه و شهادت یگانه دختر پیامبر|، حضرت زهرا÷ است. این رویداد چنان تاسفبار و غمانگیز است که فکر هر انسان مسلمان را بهخود مشغول میکند و دلش را مالامال از غصه و اندوه مینماید. این حوادث آنچنان مسلم و قطعی است که در کتابهای معتبر شیعه و سنی بهطور واضح انعکاس یافته است. لذا جای هیچگونه شک و تردید برای کسی باقی نمیگذارد. هرچند برخی متعصبان کوراندیش با حرفهای بیپایه و اساس سعی در غیرواقعی جلوه دادن این حقائق دارند.
اما نباید به خیال اینکه بازگو کردن و انعکاس این حقائق مخلّ وحدت است، مکتوم بماند. چون طبق فرمایش مقام معظم رهبری، وحدت به معنی دستبرداشتن و عقبنشینی از عقائد و مسلّمات تاریخی نیست، وحدت به معنی آن است که مخالف را با هر عقیده و مرامی که دارد پذیرفت و زندگی مسالمتآمیز داشت.
{ إنّ الّذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخرة و اعدّ لهم عذاباً مهیناً }
احـزاب،57
{ یا ایّها الّذین آمنوا لا تتولّوا قوماً غضب الله علیهم } ممتحنه، 13
{ والّذین یؤذون رسول الله لهم عذابٌ الیم } توبــه، 61
لذا طبق این آیات شریفه، برائت و بیزاری جستن از کسانیکه مورد غضب الهی هستند و در عذاب ابدی قرار دارند لازم و واجب است.
مصادیق آیات شریفه
بنابرآنچه اهل سنت به آن اقرار دارند، غضبناک بودن حضرت فاطمه÷ ازغاصبان خلافت به دلیل مورد اذیت و آزار قرار گرفتن ایشان از جانب آنها و پیروانشان است و بنابر احادیث صحیح که بین شیعه وسنی مورد تأیید است اذیت و آزار حضرت زهرا÷ اذیت و آزار رسول خدا| است و بدون شک هرکس اندک اطلاعی از آیات قرآن داشته باشد درخواهد یافت که اذیت و آزار حضرت زهرا÷ که همان اذیت و آزار رسول خدا| است، باعث غضب الهی و دور شدن از رحمت خداوند در دنیا و آخرت خواهد شد(احزاب، 57).
و اما احادیث مربوطه طبق منابع اهل سنت وشیعه
1. قال رسول الله|: «فاطمة بضعةٌ منّی فمن اغضبها اغضبنی».
علامه امینی در جلد هفتم الغدیر صفحه232 نام شصت تن از علمای اهل تسنن را ذکر کرده که این حدیث را در کتابهای خود آوردهاند منجمله:
صحیح بخاری ج4 ص579 – صحیح مسلم ج16 ص3 – السنن الکبری بیهقی ج10 ص201 – صواعق ابن حجر ص112 – ینابیعالمودة قندوزی ص171 – مشکاة المصابیح خطیب تبریزی ص560.
2. قال رسول الله| : «انّ الله تبارک و تعالی یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها».
فاطمه زهرا ، علامه امینی ص94
3. قال رسول الله| : « من غضبت علیه ابنتی فاطمه غضبتُ علیه و من غضبت علیه غضب الله »
فصل الخطاب بخاری – مسند احمدبن حنبل
طبق این روایات معتبر مورد قبول اهل سنت، اگر فاطمه زهرا÷ از کسی ناراحت باشد، پیامبر|از او ناراضی و درنتیجه مورد غضب خداوند متعال خواهد بود.
ادلّه متقن درمورد نارضایتی فاطمه از خلفا
1. ردّ عیادت ساختگی
در عیادت ساختگی که آنها به خاطر بهبود وضع سیاسی خود ترتیب دادند.
منابع: الامامة والسیاسة، ابن قتیبه دینوری، ج1 ص330 – الامام علی بن ابیطالب×، عبدالمقصود، ج1، ص288 – علل الشرایع، ج1، ص220 – بحار، ج43، ص202
طبق منابع تاریخی مذکور،وقتی عده ای درخواست عیادت از حضرت÷ را کردند و ایشان این درخواست را رد نمودند تا اینکه امیرالمؤمنین واسطه شده و رخصت گرفتند. چون حضرت فاطمه÷ میدانستند که این عیادت ظاهری و نشأت گرفته از افکار پلیدی است که آن دونفر درسر دارند و با اینکار میخواهند سرپوشی بر اعمال زشت و ناروای خود بگذارند. آنها با یک عیادت مختصر میخواستند لکّه ننگ حمله به خانه وحی و رسالت را ازبین ببرند.
لذا حضرت÷ با مخالفت صریح و امیرالمؤمنین با اجازه دادن به آنها این نقشه خائنانه را برملا کردند.
حضرت فاطمه صریحاً موضع خود را اعلام و فرمودند:
« والله لادعونّ علیک فی کلّ صلاةٍ اُصلّیها »
والله در هرنمازی که میخوانم تو را نفرین میکنم. الامامة والسیاسة ابن قتیبه، ص14
و همگان دیدند که چگونه گریهکنان از خانه حضرت خارج شد.
یا محمدبن یوسف گنجی شافعی در کفایةالطالب باب99 آورده که حضرت زهرا خطاب به ابوبکر و عمر فرمودند:
«إنّی اشهد الله و ملائکته أنّکما اسخطانی و ما ارضیتمانی لان لقیت النبی لأشکونّکما».
خداوند و ملائکه را شاهد میگیرم که شما دونفر (ابوبکر و عمر) مرا به غضب آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید. اگر پیامبر| را ملاقات کنم حتماً از شما شکایت میکنم.
از دیگر مصادری که گواه بر خشم حضرت فاطمه بر آنان است خطبه ایشان در مسجد پیامبر| است.
سند خطبه: بلاغاتالنساء ص23 ابوالفضل احمدبنابیطاهر طیفوربغدادی(280-204هـ.ق)
در شرح نهجالبلاغه والمناقب احمد بن موسی و السقیفه ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهری که از بزرگان اهل سنت هستند.
2. مورد دوم نارضایتی فاطمه، بحث وصیت خاکسپاری شبانه است.
براستی چرا باید تنها دختر گرامی رسول اسلام| وصیت نماید تا او را اینگونه بهخاک سپارند؟
از دلایل نارضایتی حضرت زهرا÷ از غاصبان خلافت که علمای اهل تسنن در منابع خود به آن پرداختهاند خاکسپاری مخفیانه و شبانه آن حضرت است:
الف- در صحیح بخاری ج5 ص177 چاپ بیروت با نقل سلسله سندی از عایشه
فلمّا توفیت دفنها زوجها علی لیلاً و لم یؤذن بها ابوبکر
وقتی فاطمه وفات نمود شوهرش (حضرت) علی او راشبانه دفن کرد و به ابوبکر اجازه نداد تا در تشییع و تدفین او شرکت کند.
ب- بیهقی در السنن الکبری، ج6، ص300 چاپ بیروت:
فدفنها علی لیلاً »
سپس (حضرت) علی او را شبانه دفن کرد.
ج- صحیح مسلم، ج3 ، ص1380 چاپ مصر:
به هنگامی که فاطمه وفات یافت شوهرش شبانه براو نماز خواند و او را دفن نمود ابوبکر
د- ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج3، ص136:
هـ- محمدبن ابیشیبه، المصنف، ج4، ص141:
«إنّ علیّاً دفن فاطمه لیلاً ».
و- ابی فلاح الحنبلی (شذرات الذهب) ج1، ص15 ، چاپ قاهره:
«و غسّل فاطمه اسماء بنت عمیس و علی دفنها لیلاً ».
ز- سیوطی(الثغور الباسمة) ص15، چاپ بمبئی:
« و دفنها لیلاً »
ح- ابن ابیالحدید معتزلی، شرح نهجالبلاغه، ج6، ص5.
براستی چرا تنها دخت رسول اکرم| با فاصلهای اندک از شهادت پدر بزرگوارشان شبانه و با دلی پردرد به دیدار حق برود و تاکنون نیز مزارش مخفی باشد.
نتیجه
آنچه مسلم است بیبی فاطمه زهرا÷ ازدست این دو نفر غضبناک بود و تا آخر عمر آنها را نبخشید.
والسلام
عبدالرضا محمودی