الیوم اکملت لکم دینکم
شبهه "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی "
امروزه دینم را برای شما کامل گردانیدم و نعمتم را بر شما تمام نمودم
کلمه الیوم که علامه طباطبائی آنرا امروز معنی نموده است، امروز معنی نمی دهد بلکه امروزه معنی میدهد و اگر امروز معنی کنیم غلط میشود، مثلا در همین سوره مشاهده می نمائیم که فرموده است:” الیوم احل لکم الطیبات...امروزه چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده است“ اگر ما ”الیوم“ را به معنی ”امروز“ بگیریم اشتباه می شود زیرا می دانیم سالها قبل از این آیه چیزهایی پاک حلال شده بوده است و خداوند می فرماید: ” و یحل لهم الطیبت و یحرم علیهم الخبئث...پیامبر چیزهای پاکیزه را برای آنها حلال می نماید و چیزهای خبیث را بر آنها حرام می گرداند“
همچنین در سوره بقره که سالها قبل از سوره مائده نازل شده است مشاهده می نمائیم که خداوند می فرماید: ” یایها الذین امنوا کلوا من طیبت ما رزقنکم واشکروا لله...ای کسانیکه ایمان آورده اید از پاکیزه های آنچه به شما روزی داده ایم بخورید و خدا را شکرگزار باشید“
پس به روشنی معلوم است که چیزهای پاکیزه قبلا هم حلال شده بوده و در سوره مائده که تقریبا از اخرین سوره هایی است که به پیغمبر نازل شده است حلال نگردیده است. پس معنی کلمه ”الیوم“ بر خلاف آنچه مفسران شیعه می پندارند در اینجا ”امروزه“ است.
همچنین آیه دیگری نیز داریم که نشان می دهد کلمه ”الیوم“ به معنای ” امروزه “ در قرآن بکار رفته است، در آیه 29 سوره غافر مشاهده می نمائیم که مومن ال فرعون می گوید: ”یقوم لکم الملک الیوم ظهرین فی الارض...ای قوم من امروزه پادشاهی در زمین بدست شماست“
در این آیه نیز مشاهده می نمائیم که کلمه ”الیوم“ به منی ”امروزه“ میباشد چون تنها در ان روزی که مومن آل فرعون این سخن را گفته است پادشاهی در دست قوم او که فرعون و لشکریانش بوده، نبوده است بلکه از سالها قبل، پادشاهی دست فرعون بوده بعد موسی برانگیخته شده و فرعون را به راه راست دعوت نموده و سخنان مومن آل فرعون، بعد از دعوت فرعون به حق بوده است و نشان می دهد که کلمه ”الیوم“ به معنی ”امروزه“ یا ”در این زمانه“ میباشد.
منظور از این آیه این است که امروزه موانع انجام فرائض دینی را از میان برداشته ام و می دانیم اگر احکام دین موجود باشد ولی موانعی برای انجام آنها نیز موجود باشد مثل این است که دین ناقص است و بدین منظور است که خداوند می فرماید: ”و قتلوهم حتی لا تکون فتنة و یکون الدین کله لله...با آنها کارزار کنید تا فتنه ای نماند و تمام دین برای خدا باشد“
در این آیه شریفه مشاهده می نمائیم که از بین رفتن فتنه (موانع انجام فرائض دینی) باعث می شود تا تمام دین برای خدا باشد و برای بدست آوردن معنی ”فتنه“ که در این آیه آمده است اگر به آیه 217 سوره بقره توجه کنیم معلوم میشود که فتنه مانعی بوده است که کفار مکه برای پیغمبر و اصحابش که در مدینه بوده اند برای رفتن به حج بوجود میاورده اند.خداوند می فرماید: ”یسئلونک عن الشهر الحرام قتال فیه قل قتال فیه کبیر و صد عن سبیل الله و کفر به و المسجد الحرام و اخراج اهله منه اکبر عندالله و الفتنة اکبر من القتل...از تو درباره ماهی که کارزار در آن حرام است می پرسند بگو کارزار در آن گناهی بزرگ و بازداشتن از راه خدا و کفر ورزیدن به او و بازداشتن از مسجد حرام(حج) و بیرون راندن اهل آن از آنجا نزد خدا (گناهی) بزرگتر و فتنه از کشتار بزرگتر است...“
از این آیه بدست می آید که منظور از ”فتنه“ مانع شدن از رفتن مومنین به حج و اخراج اهل مکه می باشد.
لذا در تفسیر ”مجمع البیان“ که از تفاسیر شیعی است و همچنین در تفسیر طبری و کشاف زمخشری و برخی دیگر از تفاسیر معتبر مشاهده می نمائیم که در ذیل آیه ”...الیوم اکملت لکم دینکم“ آورده اند ”معنای اکملت لکم دینکم حج شماست که بدون مشرکین در بلد امن حج میکنید و مشرکین با شما نیستند“
می دانیم با فتح مکه این موانع برداشته شده است و خداوند در آیه 3 سوره مائده که ماهها بعد از فتح مکه نازل شده است و تقریبا آخرین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است موقعیت آنزمان را برای مومنین شرح می دهد و می فرماید: ”در این برهه از زمان کسانی که کفر پیشه اند، از دین شما ناامید شده اند، پس از آنان نترسید و از من بترسید در این دوران(بوسیله برداشتن موانع عبادت) دینم را برای شما کامل کرده ام و نعمتم را بر شما تمام نموده ام و دین اسلام را برای شما برگزیده ام“
در ادامه باید گفت که جمله ”اتممت علیکم نعمتی“ اشاره به فتح و پیروزی است که در فتح مکه بدست آمده است.خداوند می فرماید: ”ما تو را پیروزی بخشیده ایم پیروزی درخشانی 1 تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهی راست هدایت کند“
در این آیه مشاهده می نمائیم که خداوند فتح و پیروزی را که در فتح مکه بدست امده است نعمت خود بر پیغمبر دانسته است.
و در آیه 3 سوره مائده که مورد بحث ماست به این پیروزی و فتح که ماهها قبل از نزول آیه 3 سوره مائده انجام شده است اشاره مینماید و می فرماید: ”و اتممت علیکم نعمتی“
معنی جمله ”رضیت لکم الاسلام دینا“ که بعد از جملات ”الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی“ آمده است معلوم است و خداوند دین اسلام را برای مومنین اختیار نموده است.
ببینید چگونه آیات قرآن یکدیگر را تفسیر می کنند و زیبنده است آیه 3 سوره مائده را از ابتدا تا انتهای آن ترجمه نمائیم.
خداوند می فرماید: ”بر شما حرام شده است مردار و خون و گوشت خوک و آنچه به نام غیر خدا کشته شده باشد و حیوانی که خفه شده باشد و (به چوب) مرده و از بلندی افتاده و به (ضرب شاخ) مرده و آنچه درنده از ان خورده باشدؤ مگر آنچه را (زنده یافته خود) سر ببرید و همچنین آنچه برای بتان سربریده شده و قسمت کردن شما بوسیله تیرهای قرعه، همه این کارها نافرمانی است.امروزه کسانی که کفر پیشه اند از (کارشکنی دین شما) نومید گردیده اند پس از ایشان نترسید و از من بترسید.
امروزه (بوسیله رفع موانع انجام فرائض) دینم را برای شما کامل نموده ام و (بوسیله فتح مکه) نعمتم را بر شما تمام نموده ام و آئین اسلام را برای شما اختیار نموده ام ( و از جمله الطاف دیگر من ان است) که هر کس دچار گرسنگی شود بی آنکه به گناه متمایل باشد اگر از آنچه منع شده است بخورد درانصورت خدا آمرزنده و مهربان است“
پایگاه اطلاع رسانی بردخون کهنه ، از فعالترین وب روستایی شهرستان ، پذیرای پیشنهادات کاربران جهت ارتقاء کلّی سطح وب
می باشد .
http://khabar-bk.blogfa.com