درماه خدا در جوار بیت خدا قطعا
توفیق کم نظیری است حتما دعاگوی
شما خواهم بود.
درماه خدا در جوار بیت خدا قطعا
توفیق کم نظیری است حتما دعاگوی
شما خواهم بود.
چند روزی است در مدینه میهمان رسول الله هستم
ونایب الزیاره شما عزیزان انشااله قسمت شما
فرضیه:
به نظرمیرسد بین پیشرفت جوامع ودستیابی
کشورهای
جهان سومی به تکنولوژی وصنعت
واز دست دادن ارزشهای دینی و
پسرفت باورهای دینی رابطه وجود دارد.
دراین نوشتار دوست دارم تحقیقی در این زمینه انجام
بدهم البته نوشته هایی هم دارم که
سر فرصت در وبلاگ قرار خواهم داد البته به دعای شما
دوستان هفته آینده نایب الزیاره شما
خواهم بود مدینه منوره ومکه مکرمه
خوشحال میشوم اگر نظری یا مطلبی در خصوص این
تحقیق دارید بیان کنید.
متشکر
آداب تلاوت :
تاریخچه ای گذرا بر اهمیت آداب تلاوت نزد مسلمین :
خاتم النّبیّین و المرسلین محمّد مصطفی رسول الله (1) نخستین قاری و تالی قرآن بود ، در کتاب اصول کافی جلد اوّل صفحه 62 ، بَابُ اخْتِلَافِ الْحَدِیثِ، درحدیث اوّل "عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عُمَرَ الْیَمَانِیِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ أَبِی عَیَّاشٍ عَنْ سُلَیْمِ بْنِ قَیْسٍ الْهِلَالِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (B) ....... قَالَ فَأَقْبَلَ عَلَیَّ ، فَقَالَ (B) : قَدْ سَأَلْتَ فَافْهَمِ الْجَوَابَ .......وَ قَدْ کُنْتُ أَدْخُلُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (1) کُلَّ یَوْمٍ دَخْلَةً وَ کُلَّ لَیْلَةٍ دَخْلَةً فَیُخَلِّینِی فِیهَا ، أَدُورُ مَعَهُ حَیْثُ دَارَ وَ قَدْ عَلِمَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ (1) أَنَّهُ لَمْ یَصْنَعْ ذَلِکَ بِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ غَیْرِی فَرُبَّمَا کَانَ فِی بَیْتِی یَأْتِینِی- رَسُولُ اللَّهِ (1) أَکْثَرُ ذَلِکَ فِی بَیْتِی وَ کُنْتُ إِذَا دَخَلْتُ عَلَیْهِ بَعْضَ مَنَازِلِهِ أَخْلَانِی وَ أَقَامَ عَنِّی نِسَاءَهُ فَلَا یَبْقَى عِنْدَهُ غَیْرِی وَ إِذَا أَتَانِی لِلْخَلْوَةِ مَعِی فِی مَنْزِلِی لَمْ تَقُمْ عَنِّی فَاطِمَةُ وَ لَا أَحَدٌ مِنْ بَنِیَّ وَ کُنْتُ إِذَا سَأَلْتُهُ أَجَابَنِی وَ إِذَا سَکَتُّ عَنْهُ وَ فَنِیَتْ مَسَائِلِی ابْتَدَأَنِی فَمَا نَزَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (1) آیَةٌ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا أَقْرَأَنِیهَا وَ أَمْلَاهَا عَلَیَّ فَکَتَبْتُهَا بِخَطِّی وَ عَلَّمَنِی تَأْوِیلَهَا وَ تَفْسِیرَهَا وَ نَاسِخَهَا وَ مَنْسُوخَهَا وَ مُحْکَمَهَا وَ مُتَشَابِهَهَا وَ خَاصَّهَا وَ عَامَّهَا وَ دَعَا اللَّهَ أَنْ یُعْطِیَنِی فَهْمَهَا وَ حِفْظَهَا فَمَا نَسِیتُ آیَةً مِنْ کِتَابِ اللهِ وَ لَا عِلْماً أَمْلَاهُ عَلَیَّ وَ کَتَبْتُهُ مُنْذُ دَعَا اللَّهَ لِی بِمَا دَعَا .......الحدیث " سلسله راویان حدیث ، امامی و ثقه می باشند الّا ابان بن ابی عیّاش که امامی است و طبق تحقیق آقای خوی (ره) ، او را ضعیف شمرده است امّا بنابر اینکه ماقبل و مابعد او ، در سلسله راویان ، ثقات و اجلّاء امامی قرار گرفته اند، مخصوصا جناب حمّاد بن عیسی که از اصحاب اجماع است و بقیه راویان هم دسته کمی از این بزرگ ندارند و اینکه این روایت را جناب سلیم بن قیس هلالی که اولین تاریخ نگار شیعی است ، لذا این حدیث را مسند و معتبر می شماریم ، امیر المومنین علی (B) در جواب سلیم بن قیس هلالی رابطه خود و رسول الله (1) را بیان می کنند و اینکه چگونه از آن جناب قرآن فرا می گرفتند و اینکه رسول الله (1) مانند یک معلم دلسوز نسبت به شاگردان و اصحاب برای آموزش و تربیت ، تشکیل جلسات متعدد ، رفت و آمد به خانه شاگردان و حتّی خانه خود رسول الله (1) می دادند لذا رسول الله (1) اسوة و الگوی تمام مسلمین و مومنین در طول و عرض تاریخ می باشند و چه بجاست که ما در امر آموزش و تربیت ، با تأسی به رسول الله (1) ، همانند پروانه دور شمع وجود شاگرد بگردیم ، نکته ای مهم اینکه اولین شخصیتی که تشکیل جلسات تلاوت و قرائت بر قرار می کردند ، شخص رسول الله (1) و اولین متعلّم ، علی بن ابی طالب امیر المومنین علی (B) بودند لذا هیچ کس را چنین منقبتی نیست الّا علی (B) ، از اینگونه احادیث که بیانگر تشکیل جلسات تلاوت و قرائت قرآن در زمان رسول الله (1) می باشد ، بسیار زیاد است و با مراجعه اجمالی به تاریخ صدر اسلام می توانیم آنها را بیابیم مثلا روایت معروف که از عبد الرحمان سلمی نقل می کنند که رسول الله (1) ده آیه ده آیه به ما قرآن را آموزش می دادند و تا تفسیر و تاویل آنرا فرا نمی گرفتیم سراغ آیات بعد نمی رفتند ، عَنْ أَبِی عَبْدِ الرَّحْمَنِ السُّلَمِیِّ قَالَ حَدَّثَنَا مَنْ کَانَ یُقْرِئُنَا مِنْ أَصْحَابِهِ أَنَّهُمْ کَانُوا یَأْخُذُونَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (1) عَشْرَ آیَاتٍ فَلَا یَأْخُذُونَ فِی الْعَشْرِ الْآخَرِ حَتَّى یَعْلَمُوا مَا فِی هَذِهِ مِنَ الْعِلْمِ وَ الْعَمَل (بحار الانوار جلد 89 صفحه 106 باب نهم فضل التدبر فى القرآن ) و تقریبا با همین مضمون در مقدمه تفسیر بزرگ ابن کثیر صفحه نه از ابی وائل از ابن مسعود و عبد الرحمان سلمی و آقای خوی (ره) در تفسیر البیان صفحه 30 آورده اند ، بنابر این تشکیل جلسات تلاوت به این شیوه در قرون بعد با تاسی به سنت نبوی جاری و ساری است ،یعنی از صدر اسلام تاکنون تشکیل جلسات تلاوت و قرائت همراه با آداب و روشهای خاص بوده است .
بسمه تعالی
ایها الناس قد اقبل الیکم شهرالله باالبرکه والرحمه والمغفره
همه انسانها درطول عمر میهمان خدای متعال هستند وتمام نعمتهای دنیا
پذیراییهای این میهمانی همگانی و عمومی .
اما خدای متعال میهمانی خصوصی هم دارد وبرای دعوت شدگان
این میهمانی کارت دعوت هم فرستاده یکی میهمانی زمانی ودیگری
میهمانی مکانی .
واما این فراز زیبای مناجات شعبانیه (شهر دعیتم فیه الی ضیافه الله)
از فرمایشات نورانی رسول الله (ص)کارت دعوتی است که همه ما را
به میهمانی زمانی یعنی ماه مبارک رمضان دعوت میکند که بسیاری از
انسانها از این میهمانی و نعمتهای معنوی آن که همان نورانیت ومعنویت
موقع سحر وافطارو... است
محرومند.
واما این سخن زیبای رسول الله (ص)( رجل حج واعتمر فهو ضیف الله
حتی یرجع الی منزله ) کارت دعوت میهمانی مکانی یعنی سرزمین
وحی ونور مکه معظمه است که حالات معنوی حاجی هنگام سعی
وطواف واحرام در منی وعرفات از پذیراییهای خاص این دعوت خصوصی
است که بسیاری از انسانها از آن محرومند.
واما سعادتمند کسی است که به این میهمانی ها دعوت شود وبتواند از
این نعمتها ومیوه های مخصوص استفاده کند.
اللهم ارزقنا وایاکم انشاالله
میلاد سراسر نور امید مسلمانان جهان موعود وعده داده شده حضرت صاحب الامر والزمان برهمه حقیقت جویان مبارکباد.
یکی از حربه های اخیر دشمنان اسلام مبارزه با مهدویت
واعتقاد به موعود است که به تازگی به طرق مختلف شدت بیشتری پیدا کرده است.
اما وظیفه ماچیست:
اولا: آگاهی به اینکه مگراعتقادبه مهدویت چه خطری برای منافع دشمنان دین واسلام دارد که
اینقدر از آن هراس دارند.
ثانیا:حالا که این اصل مسلم اعتقادی اینهمه مهم است باید هرجه بیشتر در شناختن
وشناساندن آن اقدام وزمینه را (آنطور که درروایات شریفه وارد شده) برای ظهور حضرتش
فراهم کنیم.
والسلام